سیستم های VRF چیست و انواع آنها

در زمان‌های اخیر، سیستم‌های VRF به عنوان پیشرفته‌ترین نوع سیستم‌های اسپلیت بدون کانال در نظر گرفته می‌شوند. این سیستم‌های تهویه مطبوع همانند چیلرها برای چندین دهه با موفقیت نصب شده اند. بیایید بیشتر با این سیستم ها آشنا شویم.

سیستم های VRF (جریان مبرد متغیر) چیست؟

اصطلاح VRF “جریان مبرد متغیر” یک سیستم تهویه مطبوع است که از یک واحد متراکم بیرونی و چندین واحد داخلی تشکیل شده است. این سیستم ها می توانند مقدار مبرد جریان یافته به اواپراتورهای مختلف را کنترل کنند. سیستم های VRF بر روی چندین اواپراتور با ظرفیت ها و پیکربندی های مختلف کار می کنند. علاوه بر این، این سیستم تهویه مطبوع به یک واحد متراکم متصل می شوند.

سیستم‌های VRF مجهز به آخرین ویژگی‌ها مانند کمپرسورهای سرعت متغیر، فن‌های مبتنی بر اینورتر، و آخرین اما نه کم‌اهمیت گرمایش و سرمایش همزمان از طریق واحدهای داخلی خود هستند. نوع اولیه سیستم VRF از یک واحد کندانسور خارجی استفاده می کند. از این سیستم تهویه مطبوع برای تامین گرمایش یا سرمایش استفاده می‌شود. علاوه بر این، سیستم های VRF از دو خط مبرد تشکیل شده است که یکی از آنها برای تامین و دیگری برای برگشت است. علاوه بر این، این مبرد برای عبور از فن کویل های داخلی مختلف است.

به طور کلی، سیستم های VRF به دلیل بهره وری انرژی و بازدهی عالی در سرمایه گذاری شما شناخته می شوند. می‌توان سیستم های VRF را به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع بدون کانال در مقیاس بزرگ در نظر گرفت که دارای قابلیت کار در محدوده های بالاتر است. طراحی این سیستم ها نیز بر اساس کاربرد آنها می باشد. انتخاب سیستم های VRF پیشرفته ترین راه حل تهویه مطبوع را برای شما فراهم می‍کند.

جالب اینجاست که انواع مختلفی از سیستم های VRF وجود دارد. به طور کلی، چهار نوع سیستم VRF وجود دارد، مانند سیستم VRF  دو لوله، سیستم VRF  سه لوله، سیستم خنک کننده آب و سیستم گازی.

انواع سیستم های VRF

سیستم های پمپ حرارتی (سیستم دو لوله ای)

سیستم های پمپ حرارتی VRF با نام سیستمVRF  دو لوله ای نیز شناخته می شوند. این سیستم‌ها گرمایش و سرمایش را برای تمام واحدهای داخلی از طریق لوله‌های مبرد فراهم می‌کنند، اما برای ارائه عملکرد گرمایش و سرمایش همزمان کافی نیستند. در اینجا، واحدهای داخلی هنگام کار در حالت خنک کننده، به عنوان اواپراتور عمل می‌کنند. برعکس، واحدهای داخلی این سیستم تهویه مطبوع هنگام کار در حالت گرمایش به عنوان کندانسور عمل می‌کنند.

سیستمVRF  دو لوله می‌تواند گرمایش و سرمایش همزمان را فقط در صورت وجود کنترل کننده انشعاب ارائه دهد. این کنترل کننده سیستم تهویه مطبوع انشعاب بین کندانسور و شبکه لوله کشی انشعاب مسی قرار می‌گیرد که بر روی رساندن مبرد به واحدهای فن کویل داخلی کار می‌کند. تنها زمانی باید یک کنترلر شعبه را انتخاب کرد که احتمال گسترش آن در آینده وجود داشته باشد.

سیستمVRF  دو لوله ای با تامین مبرد از طریق لوله های مبرد به صورت مایع، خنک کننده مناطقی است که به آن نیاز دارند. در مقابل، مناطقی که نیاز به گرمایش دارند، مبرد از طریق لوله های مبرد به صورت گازی تامین می‌شود.

علاوه بر این، گرمای استخراج شده از مناطق سرد شده سپس از طریق اتصالات رفلنت تهویه مطبوع به سمت مناطق گرم شده منحرف می‌شود. در اینجا، کندانسور سیستم VRF برای ایجاد اختلاف خروجی کار می‌کند، که برای حفظ تعادل گرمایش و سرمایش کاملا ضروری است.

سیستم‌های بازیابی حرارت (سیستم 3 لوله)

سیستم‌های بازیابی حرارت VRF وظیفه ارائه عملکرد گرمایش و سرمایش همزمان را دارند. گرمای اضافی که می‌تواند در سیستم های پمپ حرارتی سنتی تلف شود در این سیستم ها استفاده می‌شود. سیستم 3 لوله VRF روی سه خط که به واحد کندانسور متصل است کار می‌کند.

این سه خط سیستم تجهیزات صنعتی VRFعبارتند از: یکی برای سرمایش، یکی برای گرمایش و دیگری خط برگشت. در اینجا، هر یک از واحدهای داخلی با استفاده از 3 لوله با استفاده از یک جعبه برقی که با مجموعه ای از شیرها غنی شده است، واگرا می‌شود.

سیستمVRF  سه لوله بر اساس اصول زیر کار می‌کند:

  • سیستم های بازیابی حرارت VRF کنترل‌کننده های انشعاب را برای تحویل مبرد مایع یا گاز از طریق لوله کشی مبرد VRF حذف می‌کنند زیرا این عملکرد در حال حاضر در واحد کندانسور در فضای باز وجود دارد.
  • در اینجا، سه خط به هر یک از فن کویل‌های داخلی متصل می‌شوند، و علاوه بر این، هر یک از واحدها دارای یک انتخابگر انشعاب هستند که بر اساس حالت‌های عملیاتی خاص – گرمایش یا سرمایش – روی منحرف کردن منبع تغذیه کار می‌کند.

مهم نیست که حالت عملکرد چیست، بازگشت برای هر فن کویل این سیتم تهویه مطبوع یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید