چطور استرس خود را مدیریت کنیم؟

کنترل و مدیریت استرس یکی از مهارت های ضروری است که همه باید بیاموزند. بنابراین، در این مقاله به بررسی راه های مدیریت و غلبه بر استرس می پردازیم.

چرا کنترل استرس مهم می باشد

افرادی که استرس دارند سلامت خود را به خطر می اندازند. زیرا استرس نه تنها باعث سلامت جسمی، بلکه عدم تعادل عاطفی نیز می شود.

از یک طرف، توانایی شما را برای تفکر واضح، عملکرد مؤثر و لذت بردن از زندگی محدود می کند. استرس می تواند طاقت فرسا به نظر برسد. اما واقعیت این است که پرداخت صورت‌حساب‌ها هرگز متوقف نمی‌شود، ساعت‌ها در روز هیچ وقت زیاد نمی‌شوند، و مسئولیت‌های کاری و خانوادگی همیشه طاقت‌فرسا هستند. اما شما بیشتر از آنچه فکر می کنید کنترل دارید. مدیریت استرس به از بین بردن فشارهای ذهنی موجود در زندگی کمک می کند. بنابراین می توانید زندگی شادتر، سالم تر و پربارتر داشته باشید.

هدف نهایی داشتن یک زندگی متعادل است. زمان زیادی برای کار، روابط، آرامش و سرگرمی، و انعطاف پذیری برای مدیریت فشار و رویارویی با چالش ها. مدیریت استرس برای همه یکسان نیست. به همین دلیل مهم است که آزمایش کنید و پیدا کنید که چه چیزی برای شما بهتر است. در ادامه به چند نکته در مدیریت استرس اشاره خواهیم کرد که با انجام آن ها به شما کمک بزرگی خواهد شد.

راهکار مدیریت استرس

  • منابع استرس در زندگی خود را شناسایی کنید

شناسایی منابع استرس از مدیریت استرس شروع می شود.البته اینکار به این سادگی ها که به نظر می رسد نیز نیست. اگرچه شناسایی عوامل استرس زا مانند تغییر شغل، نقل و انتقالات و طلاق آسان است.

ممکن است متوجه شده باشید که دائماً نگران ضرب الاجل هستید. اما شاید این استرس باعث شود که به جای آنچه واقعاً در محل کار به آن نیاز دارید، کار را به تعویق بیندازید.

برای شناسایی علت واقعی استرس خود، عادات، افکار و بهانه های خود را بررسی کنید.

  • آیا فکر می کنید استرس یک مشکل موقتی است؟
  • آیا می توانید آخرین باری را که استراحت کردید به یاد بیاورید؟
  • آیا استرس را بخشی جدایی ناپذیر از زندگی کاری و خانوادگی خود می دانید یا بخشی از شخصیت خود را؟
  • آیا دیگران یا رویدادهای بیرونی را مقصر استرس خود می دانید؟یا فکر می کنید این کاملا طبیعی است و استثنا نیست؟
  • برای مدیریت استرس را تمرین کنید

استرس یک واکنش خودکار از سیستم عصبی است. برخی از عوامل استرس زا نیز در زمان های قابل پیش بینی رخ می دهند. به عنوان مثال، در رفت و آمد خود به محل کار، ملاقات با رئیس خود یا یک جمع خانوادگی.

هنگامی که با چنین عوامل استرس زا قابل پیش بینی مواجه می شویم، می توانیم وضعیت و واکنش های خود را تغییر دهیم. زمانی که تصمیم می گیرید در هر سناریو کدام گزینه را انتخاب کنید، مهم است که به چهار A برای نحوه مدیریت استرس فکر کنید: اجتناب، تغییر، سازگاری یا پذیرش.

  • سازگاری با عوامل استرس زا
  • اگر نمی توانید عوامل استرس زا را تغییر دهید، خودتان را تغییر دهید. تغییر انتظارات و نگرش‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند تا با موقعیت‌های استرس‌زا سازگار شوید و حس کنترل را دوباره به دست آورید.
  • لطفا دوباره مشکل را بررسی کنید. سعی کنید به موقعیت های استرس زا با دید مثبت تری نگاه کنید
  • تصویر بزرگ را ببینید. در موقعیت های استرس زا دیدگاه داشته باشید. بلند مدت نگاه کنید و از خود بپرسید که چقدر مهم است. در یک ماه یا یک سال برای شما مهم است؟ آیا واقعا ارزش این زحمت را دارد؟ اگر پاسخ منفی است، وقت و انرژی خود را در جای دیگری متمرکز کنید.
  • استانداردهای خود را تعیین کنید. کمال گرایی منبع اصلی استرس قابل اجتناب است. از کمال گرایی دوری کنید و برای شکست آماده شوید. استانداردهای معقولی برای خود و دیگران تعیین کنید و یاد بگیرید که «به اندازه کافی خوب» اشکالی ندارد.
  • قدردانی را تمرین کنید. وقتی احساس می‌کنید استرس دارد شما را ویران می‌کند، لحظه‌ای وقت بگذارید و قدر همه چیزهایی را که در زندگی دارید بدانید. به ویژگی‌ها و موهبت‌های مثبت خود فکر کنید. این استراتژی ساده به شما کمک می کند تا همه چیز را در ذهن داشته باشید.
  • بیاموزید که استرس را در لحظه کاهش دهید

چه در رفت و آمد صبحگاهی خود احساس ناراحتی کنید، چه در یک جلسه استرس زا در محل کار گیر کرده باشید، یا از مشاجره دیگری با همسرتان عصبانی شده باشید، به راهی برای مدیریت سطح استرس خود در لحظه نیاز دارید. این جایی است که تسکین سریع استرس وارد می شود.

ساده ترین راه برای کاهش استرس این است که نفس عمیق بکشید و از حواس پنج گانه خود استفاده کنید. آنچه را می بینید، می شنوید، می چشید و با حرکات آرامش بخش لمس می کنید. به عنوان مثال، نگاه کردن به عکس مورد علاقه‌تان، استشمام یک عطر خاص، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، خوردن آدامس یا در آغوش گرفتن حیوان خانگی‌تان می‌تواند فوراً به شما کمک کند آرام و متمرکز بمانید. البته همه به تجربیات حسی به یک شکل پاسخ نمی دهند. کلید کاهش سریع استرس، آزمایش و کشف تجربه حسی منحصر به فرد خود است که بهترین کار را برای شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید